Принт версія
 
архів

Події

  • 16.02.2009

    "БЕРЕЖЛИВЕ ВИРОБНИЦТВО" ПРОТИ КРИЗИ На початку лютого Корпоративний університет провів бізнес-симуляцію для керівників Копрового цеху ЧерМК ВАТ "Сєвєрсталь".

  • 30.01.2009

    ІМПОРТ КУЛЬТУРИ TOYOTA ЯК МІФ І ПОМИЛКА Впровадження теорії успішне тоді, коли її культура і філософія вдало накладаються на місцеву культуру і філософію компанії. Я хочу розглянути точки, де збіг неможливий і де воно реальне в наших соцiо-культурних умовах.


Библіотека

Книги по темі

всі

Семінари та навчання

Композитор Иван Карбиц Автомобили Lamborghini

Кайдзен

Кайдзен (Kaizen) означає «зміна на краще» і може відноситися як до корінних змін, так і до незначних, покрокових, змін. Стосовно поліпшення компанії концепція Кайдзен є філософією безперервного вдосконалення усередині самої компанії, коли поліпшення досягаються постійними невеликими кроками, але сумарний ефект від цих поліпшень є не менш вагомим, ніж ефект від крупних інвестицій в нове устаткування. Використання філософії Кайдзен – це впровадження корпоративної культури і управлінських рішень, які стимулюють співробітників постійно пропонувати поліпшення і упроваджувати їх в режимі щоденної роботи.

Змінити, щоб стати краще

Як методи роботи компанії, Кайдзен народився в Японії, тому Кайдзен – японське слово, похідне від двох ієрогліфів: «зміни» і «добре», що можна перевести як «зміни на краще», «вдосконалення».

Кайдзен (Kaizen), насправді, філософія життя, що передбачає, що кожен аспект нашого життя, а в першу чергу наша робота, заслуговує на постійне поліпшення.

Ідеї Кайдзен по формуванню особливої управлінської культури компанії, націленої на постійне вдосконалення, лежать в основі багатьох сучасних концепцій менеджменту, таких як Бережливе виробництво (Lean Production), Загальний контроль якості (Total Quality Control) і багато інших. Кайдзен пояснює, чому японські компанії не зупиняються в своєму розвитку.

Західний менеджмент, тим часом, більшою мірою прихильний інноваціям — масштабним змінам з крупними інвестиціями, що дозволяють забезпечити технологічний прорив, передбачають кардинальну зміну, на якій зосереджена основна увага. Кайдзен же — процес найчастіше спокійний і не впадаючий в очі. Проте крупні інвестиції подібні до одиночного пострілу і дають результати часто неоднозначні, та й ефект, що отримується після впровадження проекту, з часом починає знижуватися. Це пов'язано з тим, що нова технологія швидко починає застарівати, ефективність поступово знижується і повертається «на круги своя», поглинаючись існуючою корпоративною культурою.  Процес Кайдзен, заснований на здоровому глузді і малих витратах, забезпечує неухильний прогрес, який виправдовує себе в довгостроковій перспективі. Кайдзен — це ще і підхід, що характеризується малим ризиком і невеликими інвестиціями, що вмить окупаються.

Відмінності підходів до покращення в компанії за допомогою кайдзен і крупних інвестиційних вкладень

Характеристики

Кайдзен

Великі інвестиції

Часовий інтервалПостійні покрокові покращенняПеріодично, стрибкоподібно
ЕфектДовготривалий, стійкий, але не впадає в очіКороткостроковий, але вражаючий
ТемпМаленькі кроки Великі кроки
Образ дійПідтримка вдосконаленняЗламати і побудувати заново
Орієнтація на…Людей і розкриття їх потенціалуТехнологію і її корінна зміна за допомогою інвестицій
Практичні вимогиПотрібно мало ресурсів, але потрібні постійні зусилляВимагає крупних капіталовкладень, але об'єм роботи по поліпшенню незначний



Ключові компоненти Кайдзен

- Постійне і акцентоване скорочення всіх видів втрат, направлене на безперервне підвищення ефективності роботи і скорочення витрат 

- Раціональна організація робочих місць за допомогою системи 5S, що дозволяє досягти максимально можливого порядку, ефективності і продуктивності

- Контроль якості в масштабі всієї компанії, причому поняття якості включає не лише якість продукції, а ширше поняття якості самої роботи

- Стандартизація – діяльність по стабілізації і підтримці досягнутих результатів покращення за рахунок навчання і дисципліни, забезпеченню стабільно високих результатів роботи

Підтримка системи безперервних поліпшень

Реалізація стратегії Кайдзен в рамках підприємства підтримується за допомогою неухильного дотримання принципів підтримки системи безперервних поліпшень:

- Робота в команді, підтримка учасників процесу і взаємодопомога у вирішенні проблем

- Особиста дисципліна і прихильність ініціативам змін в компанії, донесення корпоративних цінностей до співробітників на власному прикладі

 Творчий підхід, зацікавленість в покращенні існуючого процесу і результатів роботи

- Участь співробітників в роботі малих груп, що займаються покращеннями в тих структурних підрозділах, в яких вони працюють

- Вибудовування системи подачі пропозицій і стимулювання участі всіх працівників в цьому процесі. Першочергове завдання системи пропозицій - спонукати у співробітників інтерес до постійного поліпшення роботи, заохочуючи їх на подачу великого числа ідей, незалежно від економічного ефекту окремих пропозицій.

Головна мета застосування Кайдзен - виховання мислячих у напрямі безперервного вдосконалення компанії людей. З цією метою доцільно заохочувати робітників до обговорення з майстрами своїх пропозицій і прийняття по ним негайних заходів, не чекаючи розгляду і ухвалення офіційного рішення по впровадженню. На перших етапах не слід чекати великої вигоди від кожної пропозиції, але необхідно забезпечити залучення максимального числа співробітників до процесу. А потім, коли правильне відношення до вдосконалення стане частиною корпоративної культури, кількість пропозицій переросте в якість, забезпечивши компанії стійку тривалу перевагу.

Бліц–кайдзен (Kaizen Blitz)

Концепція Кайдзен більш орієнтірованна на людей, що працюють в компанії, більш послідовна і проста для впровадження, але вимагає довгострокової реалізації і забезпечує невелику динаміку змін. У цій ситуації виникає закономірне питання – яким чином можна прискорити процес впровадження покращень і здобуття результатів? Більш радикальні зміни і негайні результати забезпечує Бліц–кайдзен (Kaizen Blitz), або, як його ще називають, Штурм-прорив.

Бліц–кайдзен - практичний семінар, що приводить до негайних результатів і поліпшення підсумкових показників, крім того, проведення подібних заходів покращує виробничу культуру, залучаючи весь персонал до вдосконалення процесів (у семінарі беруть участь керівники і рядові співробітники). Основна перевага підходу – одночасне навчання і впровадження покращень за допомогою вивчених інструментів на вибраній ділянці, що дозволяє відразу переконатися в ефективності змін і забезпечує наочність процесу. Команда, що працює над поліпшеннями, за час семінару виробляє рішення і здійснює фізичне впровадження. Потім, вже на новому процесі, розробляються і тестуються стандартні процедури, що забезпечують стабільність отриманих результатів. Такі практичні семінари - найшвидший і простіший спосіб поліпшити підсумкові показники структурного підрозділу і почати процес безперервного поліпшення компанії.


 
Rambler's Top100